ROSALÍA É MOITO!!! II
Ilustradora Abi Castillo
Apuntamentos da Profa, é moi interesante o tratamento da imaxe de Rosalía. Aquí hai información de todo o Rexurdimento.
Apuntamentos de Rosalía de Castro da profe Anxos Rial
1.
INTRODUCIÓN
2. VIDA
E OBRA
|
||
3. CANTARES GALLEGOS (1863)
|
3.1. INTENCIÓN E COMPOSICIÓN
3.2. ESTRUTURA E VOCES
3.3. OS TEMAS
3.4. FORMAS
3.5. RECEPCIÓN
|
|
4. FOLLAS NOVAS (1880)
|
4.1 ESTRUTURA E NÚCLEOS
TEMÁTICOS
4.2. A CONCEPCIÓN DA VIDA EN FOLLAS NOVAS
|
|
5. A
PROSA DE ROSALÍA
|
||
1. INTRODUCIÓN
Na segunda metade do século XIX, o lento agromar da conciencia nacional
como resposta aos males do país –explotación, marxinación, atraso económico e
emigración– medra parello á reivindicación lingüística, de xeito que o simple emprego do galego constitúe
unha clara opción ideolóxica.
E a mellor maneira de prestixiar un idioma é utilizalo como
vehículo dunha grande obra literaria. Isto acontece cando Rosalía rompe a
cantar. O seu primeiro libro, Cantares galegos, constitúe un canto colectivo, artisticamente logrado, que
serviu de espello dignificador á comunidade galega. Pero ademais, Rosalía, no
seu segundo libro de poemas en galego, Follas novas, creou unha poética de gran
profundidade, que utiliza o símbolo para expresar a plurisignificación propia
da máis alta poesía. Rosalía incorporábase así á historia da literatura
universal.
Hoxe é a figura central da nosa literatura, mitificada polo pobo galego é
obxecto dunha abundante bibliografía no estranxeiro.
2. VIDA E OBRA
Rosalía de Castro nace en Santiago de Compostela o 24 de febreiro de 1837.
A súa nai era unha fidalga solteira e o seu pai un membro do clero. Nun
primeiro momento, Rosalía estará baixo a custodia da súa tía paterna na aldea
de Ortoño. A estes primeiros anos debe Rosalía o coñecemento e a vivencia do
mundo rural galego: lingua, crenzas, costumes, cantigas... que tantísimo peso
ha ter en Cantares galegos.
Polo ano 1850 trasládase coa nai a Santiago, onde estudará música e debuxo.
Nestes anos tamén participa en actividades culturais organizadas polo Liceo de
la Juventud e toma contacto coa mocidade intelectual da Compostela da época
(Eduardo Pondal, Aurelio Aguirre...).
En 1856 Rosalía vai vivir a Madrid. Aí publica o seu primeiro libro de
poemas, La flor, e coñece a Murguía, con quen casa a fins de 1858.
Na década 1860-1870 o matrimonio pasará por diversas dificultades (morte de
dous fillos de curta idade, apuros económicos, problemas de saúde de Rosalía,
continuos desprazamentos a causa do traballo de Murguía...), é nesa época cando
Rosalía escribe Cantares galegos, os máis dos poemas de Follas novas e o Conto galego. Tamén
escribe nestes anos a maioría das novelas en castelán.
En 1871 volve a Galicia. Reside na Coruña, en Santiago, en Lestrove e logo
en Padrón. Alí, ennegrecidos os seus derradeiros anos, escribe En las
orillas del Sar, unha das
obras cume da literatura española, na
que atopamos unha visión desolada do mundo, marcada pola infelicidade e a desesperanza
como trazos esenciais da existencia humana.
Morreu na súa casa da Matanza o 15 de xullo de 1885. Os seus restos serían
trasladados anos máis tarde á igrexa de San Domingos de Bonaval, en Santiago.
3. CANTARES GALLEGOS (1863)
A publicación de Cantares gallegos, en 1863, supón o inicio do
Rexurdimento pleno. Un século despois,
a data do 17 de maio dese ano, que figura na dedicatoria do libro
será a elixida para conmemorar o “Día das Letras Galegas”, en recoñecemento ó
gran valor simbólico desta obra.
3.1. INTENCIÓN E COMPOSICIÓN
Rosalía compón o libro en forma de glosas de cantares ou ditos populares, poñendo “o maior coidado en
reproducir o verdadeiro espírito do noso pobo”, mediante unha poesía sinxela,
popular e que conxugaba moi ben coa cosmovisión dos labregos, que constituían a inmensa
maioría da poboación de Galicia do século XIX. Rosalía, en perfecta sintonía ideolóxica e estética coas clases populares,
consegue expresar de forma auténtica e coherente a voz colectiva da nosa terra.
Pero a actitude que
ten o libro é reivindicativa.
A exaltación dos costumes galegos e a protesta da desconsideración coa
que os galegos son tratados, leva consigo unha actitude de reivindicativa
nacional, de denuncia colectiva do noso país. Esta reivindicación pódese
observar mesmo nos cadros de costumes máis idílicos, nos versos máis
aparentemente acríticos.
3.2. ESTRUTURA E VOCES
O libro, constituído por 36 poemas, presenta unha estrutura enmarcante, xa que comeza cunha composición na
que toma a voz unha moza a quen invita a cantar e remata coa mesma voz da “meniña”
que se escusa pola súa falta de habilidade para cantar as belezas da nosa
Terra. É dicir, os poemas 1 e 36 fan da historia da nena que condivan a cantar, o marco que conterá as historias que nos acheguen os 34 textos restantes.
1
|
36
|
|
Has de
cantar,
que che
hei de dar zonchos;
has de
cantar
que che
hei de dar moitos.
|
Eu
cantar, cantar, cantei,
a grasia
non era moita.
|
Así, o resto dos poemas quedan enmarcados polos que abren e pechan o
discurso lírico e convértense nunha recreación desta artista popular que canta
persoalmente diversos motivos (a romaría da Virxe da Barca, o engado do
repoludo gaiteiro...), aínda que en ocasións cédelles a súa voz a distintos
tipos populares (os mozos namorados, o home que se dispón a emigrar...) ou
mesmo xorde un eu lírico en dous dos poemas que hai quen identifica coa propia autora, coma unha personaxe máis,
afirmando deste xeito a pertenza á comunidade rural expresada no libro.
3.3. OS TEMAS
En Cantares gallegos atopamos
catro núcleos temáticos fundamentais:
–
Temática costumista.
Nun número elevado de composicións predomina a descrición e narración para
presentar crenzas, romarías, devocións, personaxes... da cultura popular galega
que Rosalía defendía fronte ós estereotipos.
–
Temática amorosa.
As coitas amorosas funcionan como eixe semántico dunha serie de poemas.
Tanto poden aparecer en forma de diálogo como de monólogo, postos en boca de
muller ou de home. Rosalía amosa así diferentes situacións amorosas partindo
dunha óptica popular.
–
Temática intimista.
Nos poemas pertencentes a este grupo temático, Rosalía fala directamente,
mediante un eu lírico, para expresar as súas vivencias e recordos persoais,
motivos que prevalecerán posteriormente en Follas novas. Son fundamentalmente dous os poemas
que seguen esta liña: os que glosan os cantares “Campanas de Bastabales” e “Como
chove miudiño”.
–
Temática social-patriótica.
Neste apartado inclúense unha serie de composicións nas que a emigración,
o abandono ó que Galicia está condenada e a explotación e aldraxes
dos galegos en terra allea son os motivos ós que se recorre para criticar a
situación dun pobo galego asoballado e reivindicar uns valores universais de
xustiza social. A este grupo corresponden as glosas dos cantares “Adiós, río,
adiós fontes”, “Airiños, airiños aires”; “Castellana de Castilla”, “Castellanos
de Castilla” e “A gaita gallega”.
3.4. FORMAS
Formalmente Cantares gallegos
denota unha clara influencia da expresividade popular.
En canto á métrica caracterízase polo predominio dos modelos tradicionais,
con preferencia polos versos de arte menor (sobre todo o octosílabo) e
pola rima asonante. Dentro da formas de orixe popular tradicional, cabe
mencionar tamén o emprego ocasional do verso chamado de gaita galega (decasílabo,
hendecasílabo ou dodecasílabo), que resulta da adaptación do ritmo popular da
muiñeira.
Has de cantar,
neniña gaiteira;
has de cantar,
que morro de pena.
|
Vente, rapasa,
vente, miñiña,
vente a lavar
no pilón da fontiña.
|
(A muiñeira –en termos métricos– consiste nunha serie ilimitada de estrofas de varios versos de
gaita galega, xeralmente partidos, que riman no seu segundo hemistiquio e que
ás veces van seguidos dun breve estribillo).
Estilisticamente, é destacable o uso de figuras retóricas baseadas na repetición
de elementos (aliteración, anáfora...) e a abundancia das comparación poéticas,
a miúdo tiradas da lingua común.
3.5. RECEPCIÓN
A publicación de Cantares gallegos foi acollida con entusiasmo dentro de Galicia e proporcionoulle
á autora unha notable sona no exterior, particularmente en Cataluña e en
Portugal. O éxito desta obra foi tal, que algúns dos seus poemas eran coñecidos
e recitados de memoria por sucesivas xeracións de mozas e mozos galegos, mesmo
nos anos máis duros da posguerra.
4. FOLLAS NOVAS (1880)
Aínda que publicado en 1880, rosalía xa comezara escribir este libro (o seu
derradeiro libro de poesía en galego) a finais da década de 1860, época durante
a cal residiu en Simancas.
4.1. ESTRUTURA E NÚCLEOS
TEMÁTICOS
Os núcleos básicos de Follas novas son dous:
–
Por unha banda diferénciase un tipo de poesía subxectiva, que corresponde aos dous primeiros apartados
en que se estrutura o libro, “Vaguidades” e “Do íntimo”. É
onde a autora desenvolve un discurso existencial pesimista e angustiado.
Trátase dunha reflexión indutiva, xa que parte da súa propia experiencia para facer
transcender ao resto da humanidade os resultados acadados.
–
Por outra banda hai unha poesía obxectiva
colectiva, correspondente aos apartados IV (“Da terra”) e V (“As
viúvas dos vivos e as viúvas dos mortos”), que insiste no aspecto
reivindicativo do popular e do home galego, e onde se tratan temas que xa
apareceran en Cantares galegos, como a emigración e a inxustiza social.
O apartado III (“Varia”) participa
do obxectivo e do subxectivo mostrando o complexo carácter que ofrece a
realidade en toda a súa extensión para servir de ponte entre a subxectividade
de “Do íntimo” e a obxectividade de “Da terra”.
4.2. A CONCEPCIÓN DA
VIDA EN FOLLAS NOVAS
Rosalía ofrécenos en Follas novas unha visión desolada do mundo e da vida. O sentimento
predominante en toda a obra é o da saudade. Co termo “soidade” as máis das veces, Rosalía refírese ao
sentimento derivado da privación dalgún ben concreto (o amor, a Terra, a
felicidade). Así, esta eiva existencial analizada por Rosalía a partir da súa
propia experiencia, percíbese como o achado final dun proceso no que a
desgraza, sempre ao axexo do ser humano, vai marcando a súa vida co
sufrimento e a dor.
Pero esa dor é inevitable, forma parte da esencia humana, como nolo revela
no poema “Unha vez tiven un cravo”. Por iso a única solución para ese
sufrimento é a fuxida (Quérome ire
/ quérome ire / para onde non o sei) ou a pertenza
absoluta da conciencia, o único camiño semella ser a morte, e mesmo o suicidio.
Toda esa visión desolada da vida intensifícase coa angustia existencial,
derivada da omnipresencia dunha pantasma que ameaza a súa vida e que se
manifesta de forma especial no símbolo escuro, vago e polisémico da “negra
sombra”.
5. A PROSA DE ROSALÍA
A obra en prosa de Rosalía redúcese a tres textos: o Conto galego e os prólogos de Cantares galegos e Follas novas.
–
Conto galego: apareceu por primeira vez nunha
publicación periódica no ano 1864. Ata o descubrimento desta edición só se
coñecía outra de 1923, polo que se consideraba unha obra de edición póstuma. O
conto refire un motivo tradicional da literatura misóxina en que dous amigos
fan unha aposta por ver se un deles é quen de seducir unha viúva o mesmo día do
enterro do seu home. Coma en Cantares galegos, faise literatura a partir de formas e temas populares tradicionais.
O trazo característico deste conto é a economía narrativa: a trama descansa
fundamentalmente no diálogo de personaxes, e a voz narradora limita as súas intervencións
ao imprescindible.
–
Os dous prólogos (de Cantares galegos e Follas novas) son así mesmo
inestimables mostras da prosa galega de Rosalía e neles pódense advertir as
razóns ideolóxicas, os principios estéticos e as motivacións que a levaron a
escribir en galego.
Comentários
Enviar um comentário