O TEXTO E AS SÚAS PROPIEDADES (ADECUACIÓN, COHESIÓN E COHERENCIA)
Presentación sobre o texto e as súas propiedades con exemplos (Aulablog 4ºESO Gracia Santórum)
Presentación sobre o texto e propiedades en prezi (só conceptos básicos)
PROPIEDADES
TEXTUAIS
Un
texto é un conxunto de enunciados con sentido que transmiten unha información nunha situación concreta (por exemplo, iso que
estás lendo é un texto porque ten sentido, está formado por oracións, informa sobre algo e se produce nunha
situación: neste caso, a clase de galego).
Para
que un texto sexa correcto, ademais de respectar as normas ortográficas e
gramaticais (xénero, número, corrección verbal, etc.) ten que cumprir as
seguintes propiedades: adecuación, cohesión e coherencia
Adecuación:
consiste en adaptar o texto á situación comunicativa na que nos
atopemos, é dicir, temos que ter en conta ó receptor e o contexto no que
estamos. Non é o mesmo se falamos ou lle escribimos a un amigo que se nos
diriximos a un mestre; polo tanto, non
nos comunicamos da mesma maneira. En función disto, o texto ten que adaptarse á intención lingüística do emisor, o que fai que teña que ter unha estrutura determinada (se queremos contar unha historia, o máis adecuado é unha estrutura narrativa; se queremos convencer, estrutura argumentativa...). Tamén ten que adecuarse ao destinatario (idade, estudos e coñecemento que ten sobre o tema). Tamén é preciso ter en conta o código (gramaticalidade e corrección oral e escrita) e a canle (boa caligrafía, disposición textual clara...). E por último, a propia situación:
- Rexistro
formal: forma de falar máis coidada
(vocabulario, estruturas máis complexas)
- Rexistro
informal: empregamos unha forma de falar máis descoidada (vocabulario máis
simple, expresións coloquiais, estruturas básicas).
Ex. Falando cun amigo podemos dicir: “pasa del” . Se estamos no colexio e falamos cun profesor esa expresión non sería adecuada.
* No caso das variedades dialectais aínda que sempre se consideraron propias de situacións informais, están sendo cada vez máis reivindicadas en contextos cultos. Por exemplo, a utilización da gheada e do seseo en contextos cultos.
Coherencia: consiste en ordenar correctamente as ideas, que estas teñan relación entre si (un tema común), que engadan nova información e que non resulten contraditorias. Hai uns principios básicos que se deben cumprir para que un texto sexa coherente: o principio da relación temática (ten que haber un tema central, común), o da progresión temática e da pertiencia (a información ten que relacionarse co tema pero tamén aportar algo novo, debe ser importante), e o da non contradición.
Cohesión: esta propiedade céntrase en unir (ligar) as diferentes ideas dun
texto.
Para lograr a cohesión temos os seguintes recursos:
-
Omisión de
palabras ou elipse: consiste en suprimir unha palabra
que xa se nomeou ou que se pode deducir facilmente.
Ex.
Os policías detiveron os ladróns despois dunha dura persecución e (eles) leváronos para a comisaría.
-
A substitución: permite evitar repeticións. Podemos
empregar pronomes ou sinónimos (tamén hiperónimos, hipónimos, holónimos e merónimos ou incluso por metáforas)
-
Os conectores: son todos aqueles elementos que permiten unir
as frases ou as oracións: conxuncións (porque, polo tanto, pero, se, aínda que,
etc) preposicións ( a, con, de,
desde, para, por …) adverbios (ademais, antes, despois, etc. ) .
Principais conectores de oracións:
Ø Se queremos indicar unha condición
empregaremos nexos como: se, como (con subxuntivo), a condición de que,
sempre que, a menos que…
Ex. se está chovendo non iremos á praia
como chova non
iremos á praia.
Ø Se queremos indicar a causa empregaremos nexos como: porque, xa que, como (con
indicativo), a causa de, por mor de,
dado que, posto que…
Ex. non iremos á praia porque chove.
como chove non iremos á
praia.
a causa da chuvia, non iremos
á praia.
non iremos á praia xa que
chove.
Ø Se queremos indicar unha consecuencia: polo tanto, en consecuencia, daquela, así
pois, en consecuencia, así que,
de maneira que, de modo que…
Ex.
chove, polo tanto non iremos á praia
a consecuencia da chuvia, non iremos á
praia.
Ø Cando queremos indicar unha obxección que parece impedir algo,pero aínda así faise : aínda
que, a pesar de que, pero, poren, nembargante.
Ex.
Aínda que chova, iremos á praia
a pesar de que chova iremos á praia
chove pero iremos á praia.
Ø Se queremos indicar finalidade, a razón pola que facemos algo: para, para que, co fin de que, coa finalidade de que.
Ligazón: recursos de cohesión en formato esquema (moi completo)
Comentários
Enviar um comentário